Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zjistit více OK

To nejlepší z designové tvorby
29.09.2015
Autor Kristýna Holubová

Mariana Dvořáková - ilustrátorka a grafička

Když jsme dávali dohromady funkční texty na ArtBe, obchodní podmínky a další, řekli jsme si, že bychom je mohli ozvláštnit ilustracemi. Oslovili jsme Marianu Dvořákovou a udělali s ní rovnou i rozhovor, protože je to mladá úspěšná autorka, která má co říct a je zapletena do mnoha zajímavých projektů. Potkali jsme se v prostoru City Surfer, kde sídlí celý kreativní kolektiv včetbě Mariany a zároveň je i galerií.

Ilustrace Mariany Dvořáková hledejte na její stránce TADY

Ilustrace pro ArtBe v sekci DÁRKY, OBCHODNÍ PODMÍNKY, VYBÍRÁME atd..

Foto by Radek Brousil

ArtBe: Požádali jsme tě o ilustrace pro ArtBe a ty si zvolila pro mnohé celkem zajímavou formu: kresbu na čtverečkovaný papír, proč?


Mariana: Po čase jsem se k téhle technice vrátila, kreslila jsem tak už pár věcí dřív. Čtverečkovaný papír vede člověka k zjednodušení stylizace a to se hodilo k tématu, chtěla jsem vytvořit takové ikony (viz druhý obrázek), podobné těm jaké můžeš vidět na informačních cedulích. Redukuje to detaily a zdrobněliny, které by v prostředí webu tolik nevyzněly.

A: Takže to je třeba úplně jiné, než když si dělala ilustrace do magazínů k článkům apod?

M: Je to tak, snažím se měnit styl podle konkrétních témat, vnímat text a přizpůsobit mu formu. Když je něco divočejšího, tak třeba ráda maluju akrylem. A když má něco komunikovat spíš takovým informačním, signálním způsobem, je lépe to výtvarně zjednodušit.

A: Děláš ještě ilustrace do časopisů?

M: Teď se věnuju spíš grafické práci pro filmy (plakáty, titulky, atd.), dva už jsou k vidění v kinech a dva se dokončují. Na podzim se ale k ilustracím zase vrátím – v časopise i v knížce.

A: Vím, že teď hodně děláš pro divadlo, divadlo a ilustrace? Jak to jde dohromady?

M: S tím divadlem se to pěkně zvrtlo, v pozitivním slova smyslu. Začalo to před třemi lety grafikou pro Eliadovu knihovnu Divadla Na zábradlí. Vznikla pro mě zásadní série plakátů pro celou sezónu a začala spolupráce s týmem skvělých lidí. V dalším roce mě režísérka Lucie Ferenzová oslovila, abych vytvořila scénu a kostýmy pro její představení Stíny od Elfriede Jelinek. Dnes už máme za sebou několik společných představení a spolupráce pokračuje, z čehož mám velkou radost. Další Jelinekovou plánujeme na začátku zimy v MeetFactory.

A: Jaké představení je možné aktuálně vidět?

M: V září můžu pozvat na naší inscenaci Malina od Ingeborg Bachmann do MeetFactory. Tohle představení byla skvělá týmová práce, do tématu jsme se hodně ponořili. Plakát k představení vznikl z fotografií pořízených ještě před začátkem zkoušení, jak to tak bývá. Tím je pro mě práce na divadelních plakátech tak zajímavá - je v nich prostor pro vlastní (před)interpretaci textu, protože v době, kdy vznikají, inscenace ještě neexistuje.

A: Pamatuju si, že tady u vás v galerii City Surfer Office, kde teď sedíme, si měla výstavu divaledních plakátů, které byly celkem "vostrý" ..

M: Jo, to byly plakáty k filmům a divadelním hrám německého režiséra R. W. Fassbindera. On to byl ostrej hoch, takže plakáty nemohly být jiný :-) Po těch nejsprostších se taky nejrychleji zaprášilo...

A: Takže ty plakáty  z výstavy si normálně prodávala?

M: Ano, plakáty vznikaly nejdřív ručně různýma kombinovanýma technikama, něco bylo namalované přímo tady na stěnách akrylem, pár jich bylo sprejem přes šablony. Vše se potom nafotilo, vznikla omezená série tisků plakátů (digitálních i ručních šablonových). V tuhle chvíli jsou už téměř všechny pryč. Byla to výjimečná situace, mít možnost pracovat v prosotru galerie, vytvořit výstavu a originály pak převést nebo namnožit do výsledné série.

A: Dá se uživit ilustrací v dnešní době?

M: Pokud se člověk rozhodne být na volné noze, často to není lehký. Ty nejzajímavější projekty bývají hůře placené, nebo byly dříve úplně bez honoráře. Myslím ale, že už se mi podařilo to, co jsem si přála a o co jsem usilovala – pracovat na tom, co mě baví a co považuju za smysluplné a uživit se tím. Je to asi v mém případě i díky tomu, že se nevěnuju právě jenom ilustraci, ale i různým jiným věcem.

A: Myslíš, že ti pomohlo, že si dělala nějakou dobu věcí zadarmo nebo za málo, že sis budovala tak portfolio?

M: Určitě ano, tak vznikly situace, že někdo viděl třeba moje volné věci, které ho zaujaly a oslovil mě s nabídkou na práci. Má to smysl držet se svý cesty a nevzdávat to :-)

A: Jaká je tvoje nejoblíbenější technika?

M: Mám ráda ty spreje a šablony, k tomu se často vracím. Je to zábava, jak se tím způsobem dá pracovat buď sériově anebo i vytvořit jeden promakaný originál. Je to něčím podobné tomu čtverečkovanému podkladu, řezání šablon taky vede ke zjednodušení a geometrické stylizaci, kterou mám hodně v oblibě.

A: A teď pár anketních otázek: nakupuješ na internetu?

M: Šaty většinou a knížky občas.

A: Máš v Praze oblíbené podniky?

M: Teď mám hodně ráda Klub Avu, bratr Max tam občas vaří a nezřídka kdy i pouští písně, vřele doporučuju! :-)

Díky, tak jo! :)

A díky moc za rozhovor, ať se daří!

Další články